دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 10236
تعداد نوشته ها : 8
تعداد نظرات : 1
Rss
طراح قالب


1- تواضع در راه رفتن اولین ویژگی آنهاست. ملکات اخلاقی انسان همیشه در لابلای اعمال و گفتار و حرکات او پیداست تا آنجا که از چگونگی راه رفتن یک انسان می توان با دقّت و موشکافی به قسمت قابل توجّهی از اخلاق او پی برد.




چند نکته در مورد راه رفتن




الف : خداوند در آیه 37 سوره اسراء به پیامبرش دستور می دهد : در روی زمین از سر کبر و غرور گام بر مدار، چرا که نمی توان زمین را بشکافی و طول قامتت هرگز به کوهها نمی رسد.




ب : در حدیثی از پیامبر(ص) می خوانیم که روزی از کوچه ای عبور می کردند. جمعی از مردم را در یک نقطه مجتمع دیدند، از علّت آن پرسیدند عرض کردند دیوانه ای است که اعمال جنون آمیز و خنده آورش مردم را متوجه خودش ساخته. پیامبر آنها را به سوی خود فرا خواند و فرمود می خواهید دیوانه های واقعی را به شما معرفی کنم همه خاموش بودند و با تمام وجودشان گوش می دادند فرمود : کسی که با تکبر و غرور راه می رود.




2- دومین ویژگی بندگان خاص خداوند حلم و بردباری آنهاست، و وقتی جاهلان آنها را مورد خطاب قرار داده و سخنان زشت به آنها می گویند در پاسخ آنها سلام می گویند. سلامی که نشانه بی اعتنائی توام با بزرگواری است.




3- سومین ویژگی عبادالحمن عبادت خالصانه آنهاست. آنان کسانی هستند که شبانگاه برای پروردگارشان سجده و قیام می کنند.




4- چهارمین ویژگی آنان خوف و ترس از مجازات و کیفر الهی است. با اینکه شبها به یاد خدا هستند و به عبادتش مشغول و روزها در مسیر انجام وظیفه گام بر می دارند باز هم قلوبشان مملو از ترس مسئولیت هاست.




5- پنجمین صفت ممتاز عبادالحمن اعتدال در کارها و دوری از هرگونه افراط و تفریط است. مخصوصاً در مسأله انفاق، که به هنگام انفاق نه اسراف می کنند و نه سخت گیری بلکه حد اعتدال را عایت می کنند. لذا انفاق کردن را یکی از وظایف انسانی دانسته کیفیت انفاق کردن را هم رعایت می کنند.




6- ششمین ویژگی آنها توحید خالص است. آنها کسانی هستند که معبود دیگری را با خدا نمی خوانند. نور توحید سراسر قلب آنها و زندگی فردی و اجتماعیشان را روشن کرده و تیرگی وظلمت شرک از آسمان فکر و روح آنها به کلی کنار و رخت بربسته است.




7- هفتمین صفت بندگان خاص خدا پاکی آنها از آلودگی به خون بیگناهان است. آنها هرگز دستشان به ریختن خون بیگناهی دراز نمی شود جز به حق.




8- هشتمین صفت عبادالرحمن حفظ دامان خویش است از آلودگی. دامان عفتشان هرگز آلوده نمی شود. آنها محیطی خالی از هرگونه شرک و ناامنی و بی عفتی و ناپاکی با تلاش و کوشش خود فراهم می سازند.




9- نهمین صفت برجسته آنان احترام و حفظ حقوق دیگران است. آنها هرگز شهادت به باطل نمی دهند. نه شهادت دروغ می دهند و نه در مجالس لهو و باطل و گناه حضور می یابند.




10- دهمین صفت از صفات بندگان خاص خداوند هدفدار بودن زندگی آنها است. آنها هنگامی که با لغو و بیهودگی برخورد می کنند بزرگوارانه از کنار آن می گذرند. آنها همیشه در زندگی هدف معقول و مفید و سازنده ای را تعقیب می کنند.




11- یازدهمین صفت آنان داشتن چشم بینا و گوش شنوا به هنگام برخورد با آیات پروردگار است. راه خدا را با چشم و گوش بسته نمی توان پیمود و قبل از هرچیز گوش شنوا و چشم بینا برای پیمودن این راه لازم است. آنها همیشه از روی آگاهی گام بر می دارند نه شک.




12- دوازدهمین صفت آنها عنایت به تربیت فرزند و خانواده خویش است و خود را در برابر تربیت آنها مسئول می دانند و از درگاه پروردگارشان می خواهند که از همسران و فرزندان ما کسانی قرار بده که مایه روشنی چشم ما گردد. مسلما چنین افرادی تنها به دعا بسنده نکرده و هرچه در توان دارند در تربیت فرزندان و همسران خود فروگزار نمی کنند.




13- سیزدهمین صفت آنها که نشان دهنده همت والای آنهاست این است که می خواهند امام و پیشوا مؤمنان باشند و دیگران را به این راه دعوت می کنند.

 


دسته ها :
شنبه چهارم 8 1387
X